ΤΑ ΜΕΛΗ ΜΑΣ
ΚΡΕΣΕΝΤΖΙΟ ΣΑΝΤΖΙΛΙΟΕπίτιμο μέλος
Κατηγορία: Δοκίμιο - Κριτική, Μετάφραση
Έτος γέννησης: 1943
Τόπος γέννησης: Θεσσαλονίκη
Σπουδές / Σταδιοδρομία:
O Kρεσέντσιο Σαντζίλιο (CRESENTZIO SANGIGLIO) γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Τελείωσε κλασικές σπουδές και νομικά. Υπηρέτησε στο Υπουργείο των Εξωτερικών της Ιταλίας. Δημοσίευσε και δημοσιεύει άρθρα και δοκίμια λογοτεχνικής κριτικής και μεταφράσεις ελληνικής ποίησης στα πιο έγκυρα ιταλικά λογοτεχνικά περιοδικά. Έχει μεταφράσει πολλούς Ιταλούς ποιητές στην ελληνική γλώσσα ενώ έχει συνεργαστεί και με ελληνικά λογοτεχνικά περιοδικά.

Εργογραφία:
ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
Γ. Θέμελης, Ποιήματα, 1968
Γ. Ρίτσος, Γκραγκάντα και άλλα ποιήματα, 1975
Ρίτσος, Μελέτη, 1975. Ελληνική μετάφραση και έκδοση, Μύθος και ποίηση στον Ρίτσο, 1978
Γ. Ρίτσος, Επιτάφιος, 1977
Γ. Ρίτσος, Το καπνισμένο τσουκάλι, 1978
Γ. Ρίτσος, Ημερολόγια εξορίας Ι, 1978
Γ. Ρίτσος, Ημερολόγια εξορίας ΙΙ, 1979
Γ. Ρίτσος, Η Ελένη, 1979
Γ. Ρίτσος, Η αξία των γυμνών πραγμάτων(Κάτοψη), 1980
Γ. Ρίτσος, Το δέντρο της φυλακής και οι γυναίκες, 1983
Γ. Υφαντής, Μανθρασπέντα, 1983
Νέοι Έλληνες ποιητές / Γενιά του ’70, Ανθολογία, 1984
Γ. Ρίτσος, Οι γερόντισσες κι η θάλασσα, 1987
Γ. Ρίτσος, Η ταφή του Οργκάθ, 1989
Ανθολογία Ελλήνων και Ιταλών συγχρόνων ποιητών, 1996
Το ρεμπέτικο τραγούδι – προέλευση και ιστορία, 2005
Η φωνή που μας μιλάει(Σ. Ζαφειρίου, Σ. Σερέφας, Σ, Βρεττός), Ανθολογία σύγχρονης ευρωπαϊκής ποίησης, 2005
Μ. Θεοδωράκης, Τον σπίτι με τους σκορπιούς, ποιήματα, 2007
Η Ελληνική ποίηση σήμερα – η γενιά του ’80, Ανθολογία, 2007
Υδάτινο τραγούδι, ανθολογία ελληνο-ιταλικής ποίησης, 2011
Παγκόσμια Επετηρίδα Ποίησης 2010(Ελληνική ποίηση: Κ. Δημουλά, Μ. Αποστολάκης, Δ.Χ. Χριστοδούλου, Σ. Ζαφειρίου – Κυπριακή ποίηση: Π. Φιλίππου, Μ. Παπαδόπουλος), 2011
Ένα χρυσοπράσινο φύλλο, Ανθολογία σύγχρονης κυπριακής ποίησης, 2012
Κ. Καβάφης, Η ποίηση και η ηθική, 2013
Α. Παστελλάς, Οι ποιητές δεν μπορούν να σιωπούν, 2013
Κ. Βασιλείου, Το πέτρινο καράβι, 2013
Σταφύλια της Κύπρου – Ανθολογία της νεώτερης κυπριακής ποίησης, 2014
Η. Γκρης, Έρωτας στα Ολύμπια, 2014
Η σύγχρονη ελληνική ποίηση – η γενιά του ’70 και ’80. Ανθολογία, ebook, 2015
Π. Οικονόμου, L’io-cagnolo, σε Ανθολογία Σε διαστήματα σπανιότητας, 2015
Σ. Ζαφειρίου, Ακριβώς για να μη ξεχάσουμε τη γλώσσα, 2016
Ν. Νικολάου-Χατζημιχαήλ, Πικρόνησος, 2016
Σ. Ζαφειρίου, Όταν ο κρότος της ζωής φοβάται την ηχώ του, 2017
POESIA NEOGRECA. La generazione dei quaranta/cinquantenni ovvero la "invisibile" generazione del '90. Ρώμη, 2018
Το Ρεμπέτικο τραγούδι, εκδ. Argo, Λέτσε, 2018
Η ελληνική ποίηση σήμερα - η γενιά των σαράνταπενηντάρηδων ή η λεγόμενη "αθέατη γενιά" του '90, Ανθολογία, εκδ. Fermenti, Ρώμη, 2018.
Μεταφράσεις από τα ιταλικά στα ελληνικά:
Λ. Πιραντέλλο, Ο άνθρωπος, το κτήνος και η αρετή, 1972
Σ. Σαλιμπένι, Ποιήματα, 1981
Μ. Πιατσόλλα, Μεταλλικός ήλιος και απαλά φεγγάρια, 2010
Μ. Πιατσόλλα, Εξορία στα Ιμαλάγια, 2013
Μ. Πιατσόλλα, Στα μάτια και για πάντα, 2017
Άλλα:
Σ. Μποντελαίρ, Τα άνθη του κακού, 1986
Λήμμα Νεοελληνική Λογοτεχνία στην Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια Γκαρτζάντι
PUBBLICAZIONI IN RIVISTE E INTERNET
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΚΑΙ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
LETTERATURA GRECA
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Il Giornale dei Poeti, N. Vrettacos, P. Spalas, G. Gheralìs – Poesie, n. 7-9, lug.-set. 1964, pag.7
Prospetti, T. Alaveras, Occasioni, n. 8, dic. 1967, pag. 721-727
Prospetti, G. Kitsòpulos, La rifrazione, n. 13, mar.1969, pag. 1107-1115
Prospetti, P. Charis, Nel buio e nell’amore, n. 17, mar. 1970, pag. 35-45
Idea, G. Vafòpulos: un uomo con se stesso, n. 6, giu. 1970, pag. 50-54
Il Giornale dei Poeti, V. Ioannidis, G. Caravassilis, S. Becatoros – Poesie, n. 10-12, nov.-dic. 1970, pag. 2
Ausonia, Tre poeti greci(D. Christianòpulos, A. Aslànoglu, A. Evanghelu), n. 1-2, gen.-apr. 1971, pag. 55-60
Alla Bottega, I.M. Panajotòpulos, La conchiglia, n. 3, mag.-giu. 1971, pag. 21-23
Studium, Giorgio Seferis, poeta dell’anima greca, n. 12, dic. 1971, pag. 965-967
L’Argine Letterario, T. Alaveras, La metà della luna, n. 1, feb. 1972, pag. 823-826
Idea, La “politica” di Costantinos Cavafis, n. 8-9, ago.-set. 1972, pag. 42-47
L’Argine Letterario, Alexis Aslànoglu, n. 4, dic. 1972, pag. 939-942
La Cultura nel Mondo, G. Thèmelis e la poesia greca contemporanea, n. 2, mar.-apr. 1972, pag. 26-32
Alla Bottega, T. Alaveras, Un giorno ancora, n. 2, mar.-apr. 1972, pag. 11-15
Alla Bottega, A. Evanghelu, n. 6, nov.-dic. 1972, pag. 20-22
L’Osservatore Politico Letterario, Dinos Christianòpulos, n. 3, mar. 1973, pag. 73-86
Quasi, Jannis Ritsos, Cile, n. 7, mag.-ago. 1973, pag. 18
Alla Bottega, Due poetesse greche contemporanee(M. Kendru-Agathopùlu, R. Alavèra), n. 4, lug.-ago. 1973, pag. 10-12
Alla Bottega, A. Zakithinòs, n. 2, mar.-apr. 1974, pag. 7-8
Idea, Poesia greca contemporanea: la presenza di Odisseo Elitis, n.6-7, giu.-lug. 1974, pag. 37-40
La Cultura nel Mondo, O. Elitis, da Monogramma, n. 4-5, lug.-ott. 1975, pag. 63-64
Rapporti, Poesia della Resistenza Greca, n. 7-8, set.-dic. 1975, pag. 610-620
Il Lettore di Provincia, J. Ritsos, La pignatta affumicata, n. 22-23, set.-dic. 1975, pag. 134-142
Alla Bottega, Un poeta neogreco: P.Màrcoglu, n. 2, mar.-apr. 1976, pag. 23-24
Rapporti, J. Ritsos, Corali, n. 9, mar. 1976, pag. 645-665
Alla Bottega, Jorgos Kàtos, da Il regno degli scarafaggi, n. 5, set.-ott. 1976, pag. 28-30
Il Lettore di Provincia, J. Ritsos, Diciotto canzonette della patria amara, n. 25-26, giu.-set. 1976, pag. 58-61
Il Lettore di Provincia, J. Ritsos, da Diario d’esilio, n. 27-28, dic.1976-mar. 1977, pag. 72-78
Il Punto, J. Ritsos, Piccola antologia, n. 8-9, ago.-set. 1978, pag. 64-65
Il Punto, J. Ritsos, Liriche, n. 12, dic. 1979, pag. 5
La Cultura nel Mondo, Una interpretazione di “La Porta” di J. Ritsos, n.2, apr.-giu. 1981, pag. 30-41
Il Punto, J. Ritsos, Liriche, n. 5, ago. 1982, pag. 5
Il Lettore di Provincia, J. Seferis, Note per una settimana, n. 55, dic. 1983, pag. 35-40
La Cultura nel Mondo, G. Vafopulos: un uomo con se stesso, n. 4, ott.-dic. 1983, pag. 6-20
Il Lettore di Provincia, M. Anagnostàkis, Il bersaglio, n. 61-62, giu.-set. 1985, pag. 35-41
La Cultura nel Mondo, J. Drakularàkos, Poesie, n. 1, gen.-mar. 1991, pag. 46
La Cultura nel Mondo, La lirica greca antica, n. 2-3, apr.-set. 1994, pag. 8-17
Il Segnale, Jorgos Thèmelis, n. 58, feb. 2001, pag. 21-24
Il Segnale, M. Anagnostakis, n. 61, feb. 2002, pag. 27-30
Il Filorosso, A.Embiricos, n. 33, lug.-dic. 2002, pag.3-9
Il Foglio clandestino, Sakis Serefas, Poesie, n. 47, nov. 2002, pag. 6-14
Il Segnale, Stavros Zafirìu, n. 66, ott. 2003, pag. 26-29
Il Filorosso, Cavafis poeta?, n. 35, lug.-dic. 2003, pag. 3-9
Hebenon, Poeti greci: Zafirìu, Serefas, Vrettòs, n. 2, giu. 2004, pag. 19-31
La Clessidra, Poeti greci contemporanei: Sinòpulos, Christianòpulos, Livaditis, Dimulà, n. 1, apr. 2004, pag. 91-98
Le Voci della Luna, Due poetesse greche: C. Kutsumbeli e E. Lukidu, n. 29, lug.2004, pag. 36-39
Il Segnale, T. Livadìtis, n. 69, ott. 2004, pag. 24-28
Il Filorosso, T. Sinòpulos, n. 37, lug.-dic. 2004, pag. 7-9
Soglie, M. Eleftherìu, n. 3, dic. 2004, pag. 3-21
Il Segnale, M. Theodorakis, n. 70, feb. 2005, pag. 26-29
Hebenon, M. Theodorakis, pag. 13-20 Elpènore. Un personaggio da Omero ai tempi moderni, pag. 142-172, n. 5, nov. 2005
Fermenti, Poeti greci(Kavafis, Seferis, Thèmelis, Elitis, Ritsos, Engonòpulos, Embirìcos, Varvitsiòtis, Zafirìu, Vrettòs, Vlavianòs), n. 227, 2005, pag. 265-296
Soglie, Il Kavafis sconosciuto – Tra Romiossini e anima demòtica, n. 2, ago. 2005, pag. 64-69
La Clessidra, K.Kavafis, poesie inedite, n. 2. nov. 2005, pag. 57-73
Il Filorosso, Poesie inedite e poesie ufficiali di K. Kavafis, n. 39, lug.-dic. 2005, 3-13
Il Segnale, Takis Sinòpulos, n. 74, gen. 2006, pag. 29-31
Soglie, S. Zafirìu – Nerone in fiamme, n. 3, dic. 2006, pag. 3-11
Fermenti, Tre poeti greci(Ch.D. Kalaizìs, V. Tassiòpulos, V. Papàs), pag. 195-215 e
Maria Maddalena, pag. 301-329, n. 228, 2006
Tratti, M.Theodorakis, S. Zafirìu, S. Vrettòs, S. Serèfas, n. 75, estate 2007, pag. 88-116
La Clessidra, Tolis Nikifòru, n. 2, nov. 2007, pag. 45-48
Il Filorosso, S. Zafirìu(1a parte), n. 43, lug.-dic. 2007, pag. 3-7
Fermenti, La poesia greca oggi – la generazione dell’80, parte I, n. 231, 2007, pag. 5-112
Il Filorosso, S. Zafirìu(2a parte), n. 44, gen.-giu. 2008, pag. 14-19
Soglie, Thomàs Gorpas, n. 1, apr. 2009, pag. 3-14
Fermenti, J. Ritsos, Introduzione e “Sonata al chiar di luna”, n. 233, n.1, 2009, pag. 338-352
Fermenti, S. Zafirìu, Territoriali, n. 234, n. 2, 2009, pag. 139-155
www. Le reti di Dedalus, Nikos Engonopulos. Il “metodo mitico” applicato a versi di epopea dell’insurrezione, dicembre 2009.
Fermenti, K.Kavafis, Appunti inediti sulla poesia e la morale, pag. 318-334
J. Pappàs, Poesie – S. Pastàkas, Poesie, pag. 335-341, n. 235, 2010
Il Filorosso, La lirica greca antica: memoria e studio, n. 49, lug.-dic. 2010, pag. 3-9
Fermenti, Poeti greci della generazione dell’80(Adàloglu, Archimandrìtu, Blanas, Chuliaràkis, Ghimossùlis, Kalaizìs), parte II, n. 236, 2011, pag. 283-314
Il Filorosso, Cipro: la poesia al femminile, n. 50, gen.-giu. 2011, pag. 9-20
Fermenti, Poeti greci della generazione dell’80(Karisoni, Lajos, Risakis, Tassiòpulos), parte III, n. 237, 2011, pag. 387-408
I Quaderni di Soglie, 2010 – L’annuario mondiale della poesia(poesia greca: K. Dimulà, M. Apostolatos, D. Ch. Christodulu, S. Zafirìu, pag. 230-243, e poesia cipriota: P. Filippu, M. Papadòpulos, pag. 177-181), ed. 2011
Il Filorosso, Zafirìu-Lajos-Kalaizìs: Giuda e Caino, n. 51, lug.-dic. 2011, pag. 27-32
Il Lettore di Provincia, Cultura popolare in Grecia:cos’è la canzone demòtica, n. 137, lug.-dic. 2011, pag. 63-69
Soglie, Poesia greca del 2000 – Poesia in prosa o prosa poetica, n. 2, ago. 2011, pag. 11-23
www. Le reti di Dedalus, Antologia della poesia cipriota contemporanea, ottobre 2011
Il Filorosso, K. Arkudèas, Il furto del Big Ben, n. 52, gen.-giu. 2012, pag. 35-38
Fermenti, Tassos Livaditis, Ideologia e poesia della vita, n. 238, 2012, pag. 381-394
www. Le Reti di Dedalus, Cipro, la scena in versi contemporanea, novembre 2012
Il Filorosso, Lettera da Cipro: un poeta e due poete(G. Kumidis, V. Petrova-Chazipapa, M. Kiriaku), n. 53, lug.-dic. 2012, pag. 27-31
Soglie, Uno sguardo sulla poesia cipriota 1500-2000, n. 2, ago. 2012, pag. 12-29
Fermenti, La poesia greca, oggi: la generazione del ‘70(1a parte)(N. Chazidaki, A. Chionis, D. Christodùlu, J. Chronàs, Z. Daraki, A. Fostieris), n. 239, 2013, pag. 233-278
Il Lettore di Provincia, Sinergia poetica greco-cipriota(Faitàs, Kumidis, Chronàs, Orfanidis, Vlavianòs, Guliàmos, Zafirìu, Galasis), n. 140, gen.-giu. 2013, pag.63-82
Fermenti, La poesia greca, oggi: la generazaione del ‘70(2a parte)(M. Ganàs, I. Gris, D. Kalokiris, M Kirzaki J. Kondòs, J. Markopulos, G. Mastoraki, M. Mitras, K. Papajeorghiu), n. 240, 2013, pag. 217-266
Il Filorosso, J. Veis, Le piscine pensili, n. 55, lug.-dic. 2013, pag. 37-39
Fermenti, La poesia greca,oggi: la generazione del ’70 (3a parte)(J. Patilis, M. Pratikakis, L. Pulios, D. Siotis, N. Vajenàs, J.Varveris, J. Veis), n. 241, 2014, pag. 359-394
www.hebenon.com, Jorgos Moràris, Roma e Italia nella poesia greca oggi, n. 13-14. apr.-nov. 2014, pag. 54-64
http://irisdikolibris.net Takis Sinopulos. 15.6.2015, pag. 1-25
htpp://irisdikolibris.net Andreas Embirikos, 7.8.2915, pag. 1-14
Soglie, Il tema degli uccelli nella poesia cipriota contemporanea(C. Mavrìs e M. Michailidis), n. 2, ago. 2015, pag. 5-21
htpp:irisnews.net Jannis Dallas, 7.10.15, pag. 1-48
htpp:irisnews.net Stavros Zafirìu, 15.12.15, pag. 1-56
Il Filorosso, Nikos Engonopulos e il poema “Bolivar”, parte I, n. 59, lug.-dic.2015, pag. 4-17
La Clessidra, L’assenza nella poesia greca contemporanea. Antologia, n. 1-2. dicembre 2015, pag. 44-74
www.irisnews.net Cipro: la poesia al femminile, 13.2.2016, pag. 1-30
Il Filorosso, Nikos Engonopulos e il poema “Bolivar”, parte II, n. 60, gen.-giu.2016, pag. 4-10
www.irisnews.net M.Kirzaki, Karenina, 20.2.2016, pag. 1-5
Fermenti, Poesia greca, oggi(Lukidu, Gripari, Mantà-Lasaru), n. 244, 2016, pag. 275-286 e
Fermenti, Poesia, vita e ideologia in Jannis Dallas, n. 244, 2016, pag. 287-298
www.iriwnews.net Nikos Engonòpulos – una canzone per la luna, 16.4.2016, pag. 1-16
www.irisnews.net Jannis Ritsos, La sonata al chiaro di luna, 15.6.2016, pag. 1-25
Il Filorosso, Nikos Engonopulos e il poema “Bolivar”, parte III, n. 61, lug.-dic. 2016, pag. 3-9
www.malacoda Iasson Depundis - Alcuni passi nel “Systema Naturae”, n. 1, 2017
Fermenti, Willliam Shakespeare era italiano?, n. 245, 2017, pag. 435-453
Il Filorosso, Trenta autori per trent’anni, vol. collettaneo, Jorgos Moraris, Roma e Italia nella poesia greca oggi, pag. 90-93
www.potlach.it Sotirios Pastakas, Rapsani, 24.5.2017, pag. 2-7
ARCHEOLOGIA
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Magna Graecia, Epidauro, n. 11-12, nov.-dic. 1972, pag. 17-18
Magna Graecia, Cnosso: reggia o necropoli?, n.7-8, lug.-ago. 1973, pag. 12-13 e 27
Magna Graecia, Il Toro e il Serpente – Duemila anni di simbolismo religioso a Cipro, n. 3-4, mar.-apr. 1974, pag. 19-20
Magna Graecia, Il più antico teatro di Epidauro, n. 3-4, mar.-apr. 1975, pag. 20-21
Magna Grecia, Il segreto di Cnosso, n. 11-12, nov.-dic. 1976, pag. 4-6 e 13-15
La Cultura nel Mondo, Itinerari archeologici. Epidauro, n. 1, gen.-mar. 1995, pag. 16-21
POLITICA
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Idea, (sub pseud. Guido Martino), Panorama della Grecia d’oggi, n. 11, nov. 1971, pag. 31-37
Idea, (sub pseud. Guido Martino), Aspetti della situazione greca, n. 4, apr. 1973, pag. 37-41
Idea, (sub pseud. Guido Martino), I “rapimenti politici” in Grecia, n. 11, nov. 1973, pag. 37-41
L’Osservatore politico letterario, (sub pseud. Asterio), Rapporto sulla Grecia, I, n. 11. nov. 1973, pag. 3-16
L’Osservatore politico letterario, (sub. pseud. Asterio), Rapporto sulla Grecia, II, n. 12, dic. 1973, pag. 15-26
L’Osservatore politico letterario, (sub pseud. Asterio), La nuova Costituzione greca, n. 6, giu. 1975, pag. 3-18
Idea, (sub pseud. Guido Martino), La “Grecia dei Greci Cristiani” e la metodologia della tortura, n. 12. dic. 1975, pag. 35-40
Fermenti, Lettera per la falsificazione della Macedonia, n. 234, n. 2, 2009, pag. 259-260
perigeion.wordpress.com Di quale Europa stiamo parlando?, 13.4.2015, pag. 1-11
Eureka, Alcune inesattezze, n. 142, 2015, pag. 3
Fermenti, Niobe 1974 – Una storia di ordinaria deficienza democratica, n. 243, 2015, pag. 306-316
perigeion.wordpress.com Grecia 2015, 9.11.2015, pag. 1-21
perigeion.wordpress.com Lettere ad un Presidente(in merito alla questione cipriotα), 6.2.2016, pag. 1-14
perigeion.wordpress.com La Turchia: un’incognita o un’anche troppo cognita?, 17.6.2016, pag. 1-7
www.malacoda.eu Il molto onorevole dott. Juncker, n. 7, 2016, pag. 1-4
www.malacoda.it L’”esperimento greco”. Conclusione di un processo o avvertimento per il futuro?, n. 3, 2017, pag. 1-10
RELIGIONE
ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Idea, Al Monte Athos la fotografia e la stampa rivelano immensi tesori religiosi e culturali, n. 5, mag. 1971, pag. 27-30
Humanitas, L’unione cristiana dal punto di vista ortodosso, n. 1, gen. 1972, pag. 72-82
Humanitas, La crisi della Chiesa Ortodossa di Grecia: posizioni e contrapposizioni, n. 10, ott. 1973, pag. 816-826
Humanitas, La nuova Costituzione e la reazione della Chiesa Ortodossa, n. 6, giu. 1975, pag. 527-533
Il Filorosso, La Pasqua greca. Tradizioni e usanze popolari, n. 38, gen.-giu. 2005, pag. 3-10
TEATRO
L.Pirandello, L’uomo, la bestia e la virtù, traduz. greca, rappresentato al Teatro della Grecia del Nord(ΚΘΒΕ), 1972
LETTERATURA ARABO-PERSIANA
ΑΡΑΒΟ-ΠΕΡΣΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Ausonia, Omar Khayyām-Mevlāna Gialāl ed Dīn-i-Rūmī, n. 5-6, set.-dic. 1973, pag. 9-13
Il Giornale dei Poeti, Omar Abū Rīsha, n. 1-2, gen-feb.1974, pag. 3
Il Giornale dei Poeti, Said Akl, n. 3-4, mar.-apr. 1974, pag. 5
Alla Bottega, Due poeti persiani, n. 3, mag.-giu. 1974, 62-64
Alla Bottega, Tre poeti persiani, n. 4, lug.-ago. 1975, pag. 7-10
Il Lettore di Provincia, al-Farīdh, al-Khamrīya, n. 22-23, set.-dic. 1975, pag. 143-146
Il lettore di Provincia, La poesia araba dagli inizi al XX secolo – elementi per una panoramica, n. 72, set. 1988, pag. 3-26
Il Segnale, Abd el-Wahhāb el-Bayātī, n. 63, ott. 2002, pag. 15-19
Il Filorosso, Abū Nuwās: poeta del vino e dell’eros, n. 46, gen.-giu. 2009, pag. 6-15
www.fractalart.gr, Αμπού Νουουάς: ο ποιητής του κρασιού και του έρωτα, Νοέμβριος 2014
ETNOGRAFIA
ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ
Il Lettore di Provincia, La danza in Grecia nel corso dei millenni. Una breve panoramica dell’arte orchestica, n. 141, lug.-dic. 2013, pag. 55-98
ATTUALITÀ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
www.leretididedalus.it, I Pomaki: un popolo in cerca d’autore, nov. 2014
www.pomakohoria.blogspot.gr Η δυστυχία του να είσαι Έλληνας Πομάκος, 1.6.2016, σελ. 1-9
www.xanthi.net Η δυστυχία του να είσαι Έλληνας Πομάκος, 15.6.2016, σελ. 1-14
www.odeg.gr Η δυστυχία του να είσαι ’Ελληνας Πομάκος, Οκτ.-Δεκ. 2016, σελ. 89-103
PUBBLICAZIONI GRECHE
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ
Letteratura/Λογοτεχνία
-Νέα Πορεία (Nuovo Cammino), Ροντόλφο Ντι Μπιάζιο(Rodolfo Di Biasio), Ποιήματα(Poesie), αριθ. 211-214, Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 1972, σελ. 136-138
-Διαγώνιος (Diagonale), Ροντόλφο Ντι Μπιάζιο(Rodolfo Di Biasio), Ποιήματα(Poesie), αριθ. 15, Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 1976, σελ. 229-231
-Εντευκτήριο(Endefktìrio), Μαρίνο Πιατσόλλα(Marino Piazzolla), Ποίηση(Poesia), αριθ. 77, Απρίλιος-Ιούνιος 2007, σελ. 54-60
-Νέα Εποχή (Nuova Epoca), (Λευκωσία-Nicosia-Cipro), Συνάντηση με τον Γιάννη Ρίτσο(Incontro con Jannis Ritsos), αριθ. 306, Φθινόπωρο 2010, σελ. 39-41
-Πλανόδιον (Planòdion), Επιλογή 12 Ιταλών ποιητών της Γενιάς του ‘80(Selezione di 12 poeti italiani della generazione dell’80), αριθ. 43, Δεκέμβριος 2007, σελ. 496-497
-Εισαγωγή στον Μοντάλε (Introduzione a Montale), στο(in) Ε. Παστάκας/Γ.Παππάς, Ανθολογία ιταλικής ποίησης(Antologia della poesia italiana), Αθήνα/Atene, 2011, σελ. 26-41
-Εφημερίδα «Χαραυγή» (Λευκωσία), Quotidiano “Charavghì”(Nicosia), Συνέντευξη για την ελληνική και κυπριακή ποίηση(Intervista per la poesia greca e cipriota) ένθετο «Περί Πολιτισμού», inserto “La Cultura”, 28.2.2010, σελ. 2-3
-Νέα Εποχή (Nuova Epoca), Νίκος Καββαδίας, το ατελείωτο όνειρο στη θάλασσα(Nikos Kavvadìas, l’interminabile sogno sul mare), τχ.. 308, Άνοιξη 2011, σελ. 11-15
-Εντευκτήριο (Endefktìrio), Ντίνος Χριστιανόπουλος, τχ. 95, Οκτ.-Δεκ.. 2011, σελ. 57-64
-Ποιητική (Piitikì), Francesco Graziano, ένας σημαντικός Ιταλός ποιητής, τχ. 11, Άνοιξη-Καλοκαίρι 2013, σελ. 323-325
-Εντευκτήριο (Endefktìrio), Φραντσέσκο Γκρατσιάνο, ‘Ανεμος η φωνή σου, ποιήματα, τχ. 101, Απρίλιος-Ιούνιος 2013, σελ. 49-51
- Poetix, Marino Piazzolla, από Τα αμνημόνευτα ρητά του Ρενάτο Μαρια Ράττι, τχ. 12, Φθινόπωρο-Χειμώνας 2014-1015, σελ. 116-123
- www fractal.gr , Αφιέρωμα στην λογοτεχνική μετάφραση, συνέντευξη, αρ. 14, 2015
- www. cna.org.cy Κρεσέντσιο Σαντζίλιο, Η ελληνική ποίηση αποτελεί ένα μοναδικό σύμπαν, συνέντευξη στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, 17.7.2015
- Άνευ (Anef) Μαρίνο Πιατσόλλα, από τα Απομνημόνευτα ρητά του Ρ.Μ. Ράττι, τχ. 54, Άνοιξη 2015, σελ. 68-71
- Ακτή(Aktì), Ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ ήταν Ιταλός;(William Shakespeare era italiano?), τχ. 105, Χειμώνας 2015, σελ. 75-93
- εφημ. Η Σημερινή, Κώστας Βασιλείου, Το πέτρινο καράβι, μέρος Α’, 21.2.2016
- εφημ. Η Σημερινή, Κώστας Βασιλείου, Το πέτρινο καράβι, μέρος Β’, 28.2.2016
- Μανδραγόρας( Mandragoras), Ιάσων Δεπούντης – μερικά βήματα στο “Systema Naturae” (Iasson Depuntis – pochi passi nel “Systema Naturae”), τχ. 54, Απρίλιος 2016, σελ. 135
- Poetix, Ήταν Ιταλός ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ; Αναζητώντας μια ταυτότητα (Era italiano William Shakespeare? Alla ricerca di una identità), τχ. 15, Άνοιξη-Καλοκαίρι 2016, σελ. 172-194
- Άνευ, Η ποιητική «διασπορά» του Σαλέντο (La poetica “diaspora” del Salento), τχ. 60, Φθινόπωρο 2016, σελ. 42-47
- Ακτή, Κώστας Βασιλείου – Το πέτρινο καράβι, τχ. 109, Χειμώνας 2016, σελ. 65-75
- fteraxinasmag.wordpress.com Ποιήματα της Στέβκα Σμίτραν, 26.2.2017, σελ. 1-8
www.poiein.gr Elena Salibra, Ανθολογία ποιημάτων (Εισαγωγή Άννα Κέλλα, μετάφραση Κρεσέντσιο Σαντζίλιο, 9.4.2017, σελ. 3-9
- Ενδοχώρα, Η δυστυχία του να είσαι Έλληνας Πομάκος, τχ. 103, Μάρτιος 2017, σελ. 19-30
Politica/Πολιτική
- www.mignatiou.com Η σκιώδης Τουρκία, ο πανταχού παρών Άιντα και το δήθεν μέλλον της Κύπρου, 27.12.2015, σελ. 1-4
- www.mignatiou.com Πότε θα μάθει ο λαός τι του επιφυλάσσει ο κυβερνήτης του, 17.1.2016, σελ. 1-4
- www.mignatiou.com Κύπρος σήμερα…θέσεις και αντιθέσεις: δεν πρέπει να πληρώσουν οι Ελληνοκύπριοι, 18.1.2016, σελ. 1-3
- www.mignatiou,com Επιτέλους!!! Νάτο το ΝΑΤΟ στο Αιγαίο…Έγινε αυτό που σχεδίαζαν πάντα…, 24.2.2016, σελ. 1-6
- www.mignatiou.com Πώς η Ε.Ε., λόγω της Κύπρου, μπορεί να γίνει υπερδύναμη στην Αν. Μεσόγειο, 23.3.2016, σελ. 1-10
- www.mignatiou.com Συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας: «Ένα καλό ντιλ», λένε, αρκεί να εφαρμοστεί…’Εχουν έτσι τα πράγματα;, 3.4.2016, σελ. 1-9
- www.mignatiou.com Μια εκδοχή για το μέλλον της Ελλάδας: υπάρχει όντως σχέδιο εναντίον του Ελληνισμού;, 7.4.2016, σελ. 1-11
- www.mignatiou.com Η επείγουσα ανάγκη (και υποχρέωση) της Ελλάδας να ανακηρύξει την ΑΟΖ της 17.4.2916, σελ. 1-6
- www.mignatiou.com Ευρωπαϊκή Ένωση, ΝΑΤΟ και ΗΠΑ: είναι οι Ευρωπαίοι οι «χρήσιμοι ηλίθιοι» της Αμερικής;, σελ. 1-15
- www.mignatiou.com Λύση, μα ποια λύση για το Κυπριακό; 12.6.2016, σελ. 1-10
- www.mignatiou.com Από το ΤΤΙΡ διαπραγμάτευση στη TiSA: από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη – και όποιος αντέξει!, 21.6.2016, σελ. 1-9
- www.mignatiou.com Το τέλος της παγκοσμιοποίησης, η τελική εδραίωσή της και ο κίνδυνος των πολυεθνικών, 28.6.2016, σελ. 1-6
- www.mignatiou.com Μήπως η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια ουτοπία;, 5.7.2016, σελ. 1-6
- www.mignatiou.com Κι άλλη «διατλαντική» εξαπάτηση-υπαγωγή; Ντροπή αυτή η Κομισιόν, καιρός να πάψει!, 18.7.2016, σελ. 1-5
- www.mignatiou.com Τουρκία: η αιωρούμενη νάρκη στα ταραγμένα ύδατα της διεθνούς σκηνής είναι δίπλα μας…, 27.7.2016, σελ. 1-21
- www.mignatiou.com Ο Μουσταφά Ακιντζί και ο Νίκος Αναστασιάδης: η πριμαντόνα και ο κομπάρσος στη Κύπρο, 4.8.2016, σελ. 1-11
- www.mignatiou.com Ποιος θα λύσει τα προβλήματα της Ελλάδας του σήμερα; Η μεγάλη πληγή της φοροδιαφυγής, 24.8.2016, σελ. 1-7
- www.mignatiou.com Λόγια, λόγια, λόγια! Φτάνει πιά…Μόνο πράξεις χρειάζονται τώρα για την ελληνική ΑΟΖ, 29.8.2016, σελ. 1-8
- www.mignatiou.com Η μυστήρια αμερικανική «μέγα-βάση» και οι μινι-γιάφκες των τζιχαντιστών του ISIS στο Κόσοβο, 21.9.2016, σελ. 1-7
- www.mignatiou.com Τα πονηρά και θανατηφόρα λόγια του Ακιντσί και η «ψύχραιμη δύναμη» του Αναστασιάδη!, 22.9.2916, σελ. 1-15
- www.mignatiou.com Το χαμένο ταξίδι του Προέδρου Αναστασιάδη στη Νέα Υόρκη: δεν πρέπει να φέρει νέο «σχέδιο Ανάν», 7.10.2016, σελ. 1-13
- www.mignatiou.com Factotum και Πυθία ο Ακιντζί: η ακατάσχετη παρουσία του σε διεθνείς συναντήσεις και συνέδρια, 17.10.2016, σελ. 1-10
- www.mignatiou.com Οι Τούρκοι έποικοι και η Κύπρος: η Άγκυρα επέβαλε στον Ακιντζί την παραμονή τους, 10.11.2016, σελ.1-5
- www.mignatiou.com Το ευρώ, το σχέδιο Β, η δραχμή, η όψιμη επίσκεψη του Προέδρου Ομπάμα: και στη μέση η Ελλάδα, 26.11.2016, σελ. 1-14
- www.mignatiou.com Ο κόμπος έφτασε στο χτένι: είναι το αμήν ή ακόμη σωζόμαστε; Αγωνία για το κυπριακό, 5.12.2016, σελ. 1-11
- www.mignatiou.com Τί μας επιφυλάσσει ο (τελευταίος;) Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας; Παρέλαβα κράτος, παραδίδω κοινότητα…, 11.12.2016, σελ. 1-7
- www.mignatiou.com Αλλού τους γνέφουν, αλλού πάνε…Στο πουθενά Κύπρος και Αναστασιάδης, Ελλάδα και Τσίπρας, 20.12.2016, σελ. 1-13
- www.mignatiou.com Η πυρηνική πανούκλα πάνω απ’ τα κεφάλια μας: υπάρχει ελπίδα να σταματήσει το κακό; Χλωμό…, 2.1.2017, σελ. 1-20
- www.mignatiou.com Ποιος Αναστασιάδης; Ποια λύση;! Ποια διάσκεψη;! Η Κύπρος οδεύει σε αχαρτογράφητα μονοπάτια, 13.1.17, σελ. 1-11
- www.mignatiou.com Αβέρωφ Νεοφύτου: το κλέφτικο δείπνο και τα παρατράγουδά του, 24.3.2017, σελ. 1-9
- www.mignatiou.com Φωνή βοώντος εν τη ερήμω: η ΑΟΖ του Καρυώτη ή για να ξέρουμε ποια είναι η πραγματικότητα, 20.5.2017, σελ. 1-14
Απόσπασμα: Η ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΣΗΜΕΡΑ (Η ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ ‘80)
«Και μετά δεν μπορούμε να μην έχουμε υπόψη μας ότι το γενικό ποιητικό σχήμα στην Ευρώπη ξετυλίγεται δια μέσου τύπων και επιπέδων ουσιαστικά κοινών στις λογοτεχνίες όλων των χωρών, και της καθεμιάς χωριστά. Έτσι, ανεξάρτητα από τις θεματολογίες της έμπνευσης, με όλες τις ιδιαιτερότητές τους, φυσιολογικοί καρποί διαφορετικών ιστορικο-πολιτικο-κοινωνικών εμπειριών, ψυχικών χαρακτήρων και ηθικο-αισθητικών ευαισθησιών, είναι αναμφίβολο ότι οι μορφικές δομές έκφρασης που χρησιμοποιούν οι ποιητές στην Ευρώπη(δυτική, κεντρική και νότιο-ανατολική) παρουσιάζουν μια εκτεταμένη αναλογία η οποία, ως φαίνεται, ταιριάζει αρκετά και προσαρμόζεται επίσης όχι μόνο στα περιεχόμενα του ποιητικού δημιουργήματος, αλλά και στη λειτουργία που επιθυμείται ή ζητείται ή, τέλος πάντων, θεωρείται ότι πρέπει να αναπτύσσει (αναπτύξει) σήμερα η ποίηση, έστω και μέσα στα όρια του επιτρεπτού ή του εφικτού των βασικών μηχανισμών ύπαρξης της κοινωνίας. Και η ελληνική (ελλαδική) ποίηση είναι εξ ολοκλήρου μέρος αυτού του γενικού ευρωπαϊκού περιγράμματος, ενώ και αντιστρόφως η ευρωπαϊκή ποίηση στο σύνολό της χρόνια τώρα προχωρεί στα ίδια μορφικά μονοπάτια τα οποία υιοθέτησε και η ελληνική ποιητική παραγωγή του ’80.
Εν πάση περιπτώσει, ανεξάρτητα από κάθε θεωρητική περιπλάνηση, δικαιολογημένη ή αυθαίρετη, και ερμηνευτική εγκεφαλικότητα στην ανάλυση και μελέτη αυτών των ποιητών του ’80, ίσως και εκφραστικά εντυπωσιακές αλλά κατά τη γνώμη μου άνευ πραγματικής επικαιρότητας, νομίζω πως, για όσο αφορά την ποίηση των τελευταίων δεκαετιών, είναι σημαντικό να σταθούμε μια στιγμή σε μερικές παρατηρήσεις πρωταρχικής σημασίας του Σταύρου Ζαφειρίου, ενός εκ των πλέον αξιόλογων ποιητών αυτής της γενιάς, με μια καταπληκτική, ίσως και μοναδική, θεματική και γλωσσική εξέλιξη.
Επισημαίνει λοιπόν ο Ζαφειρίου την ύπαρξη μιας κατάστασης η οποία έως τώρα νομίζω πως δεν έτυχε του σωστού ενδιαφέροντος των μελετητών ή ενδεχομένως εξετάστηκε ακροθιγώς σχεδόν χωρίς καμία εμβάθυνση: η έλλειψη, δηλαδή, ενδιαφέροντος των ποιητών για την κοινωνική φαινομενολογία, για το σύνολο των κοινωνικών δεδομένων με τα οποία ο άνθρωπος (και ο ποιητής, ακόμη περισσότερο) σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπος και τα οποία συχνά καθορίζουν ή και οδηγούν την συμπεριφορά του, έλλειψη που αντικαθίσταται από μια έντονη ροπή προς την ίδια την ουσία του ποιητικού γεγονότος που τίθεται, με αυτόν τον τρόπο, ως ανώτερο κριτήριο ανατίμησης της βιωμένης πραγματικότητας στην συγκεκριμενοποίησή της με όλες τις δυνατές ιστορικο-παραδοσιακές προβολές της. Και λέει: “δεν είναι καθόλου τυχαίο που το άγχος των συγχρόνων ποιητών απομακρύνεται από τα κοινωνικά δρώμενα και επικεντρώνεται πλέον στην ίδια την ποίηση… επανέρχονται θεματικές μορφές του παρελθόντος, όχι σαν επιστροφή στην ασφάλεια του ήδη γνωστού και δοκιμασμένου, αλλά σαν έρευνα”.
Ιδού λοιπόν το κρίσιμο θέμα με το οποίο αυτή η ποιητική γενιά ασχολήθηκε, ένα θέμα που θα έπρεπε να είναι το κεντρικό αντικείμενο της κριτικής, ενώ δεν είναι, και μια γενιά βέβαια άτυχη διότι βρέθηκε να ζει σε μια εποχή στην οποία το μυθιστόρημα, και εκείνο της σειράς, υπερέχει συντριπτικά και ακατάβλητα (προς θεού, κανείς δεν είπε ότι δεν υπάρχουν και μυθιστορήματα μεγάλης αξίας) παρακινώντας το ενδιαφέρον (και μάλλον πάρα πολλές φορές το…οικονομικό συμφέρον)όλων, σχεδόν όλων των κριτικών μέσα από τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Άλλες προγενέστερες γενιές επικέντρωσαν την έμπνευσή τους στη πολιτική θεματολογία, στην ιδεολογική πάλη, στον βιωμένο πόλεμο με εχθρούς και συντοπίτες, στην παρούσα και παρελθούσα πατρίδα, κλπ. Και για όλα αυτά γράφτηκε και μια ωραιότατη περιγραφική και στοχαστική ποίηση με εξίσου έξοχες ηθικο-φιλοσοφικές προεκτάσεις. Ήταν εξάλλου τότε εποχές οι οποίες μέσα στα ίδια τα περιεχόμενά τους, εμμέσως και αυτομάτως, απαιτούσαν συμμετοχές αυτού του είδους. Και, ειλικρινά, στην ουσία ειπώθηκε σχετικά ό, τι καλύτερο.
Τώρα, να ξαναμιλήσουμε για την κοινωνία και τις αμετάβλητες και σταθερές δοκιμασίες της; Να ξαναδιατυπώσουμε σκέψεις εκ των υστέρων για τις συμπλοκές, τα πολιτικά πάθη που αποδεδειγμένα υπήρξαν η καταστροφή του έθνους στον αιώνα τον άπαντα; Να συλλογιστούμε ξανά την ιστορική διαδικασία που όλο και περισσότερο εξοστρακίζει την ανθρωπότητα και τον ανθρωπισμό υπέρ σκοτεινών, ανωνύμων ή επωνύμων οικονομικο-τεχνολογικών συνεργιών ερήμην ακριβώς του καθημερινού ανθρώπου;
Και τότε ή τα πάντα έχουν ήδη λεχθεί, οπότε δεν έχει κανένα νόημα να επανέλθουμε στα ίδια ή εκείνο που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα μπορούσε ακόμη να ειπωθεί είναι a priori κενό περιεχομένου και σημασίας στη μέγγενη της παγκοσμιοποιημένης ουτοπίας ενός κόσμου που όλο και περισσότερο εξοκείλει και αποξενώνεται από τον εαυτό του.
Υπάρχει όμως η ποίηση, ακόμη και πάντα η ποίηση παραμένει, το κατ’ εξοχήν ποιείν, ένα σύμπαν λέξεων και εικόνων όχι τελείως εξερευνημένο, που ευτυχώς δύσκολα αποκαλύπτεται και είναι γοητευτικά ελκυστικό. Ένας δύσβατος δρόμος, μοναδικό ωστόσο πρόγραμμα ζωής και ανανεώσιμη σχέση με την ψυχή των πραγμάτων και των όντων, έξω από όλους τους «ισμούς», τα λογοτεχνικά δόγματα και κανόνες συμπεριφοράς.
Έτσι ο ποιητής του ’80 ερευνά τη ποίηση στην μακρά της πορεία, ξαναμελετά τους αιώνιους μαιάνδρους της ανασταίνοντας όψεις που καλύτερα του αρμόζουν, υφαίνοντας γύρω της τον νέο ποιητικό ιστό για νέες περιπέτειες του λόγου, των νοημάτων και των αισθημάτων. Και η ποίηση γίνεται ο υπαρξιακός καρπός, η προοπτική ενός ανανεωμένου οράματος του είναι και του γίγνεσθαι. Γεννιέται συνέχεια μια καινούρια εκφραστικότητα για μια καινούρια κατάκτηση και κατοχή της ίδιας της ποίησης και εξέλιξη νέων καταβολάδων και βλαστών της.
Ο Ζαφειρίου επισημαίνει επίσης ένα άλλο γεγονός θα λέγαμε αρκετά «παράξενο», αν και για να πούμε την αλήθεια για πολλούς μπορεί και να είναι μάλλον ένα «άσχημο και κακό σημάδι»: δηλαδή το ότι η ποίηση είναι η μοναδική τέχνη που έμεινε έξω από τον τομέα των επαγγελμάτων! Και λέει επ’ αυτού: “το θέατρο, η μουσική, η ζωγραφική, η γλυπτική, ο χορός, το σινεμά… τέχνες-επαγγέλματα, τέχνες βιοποριστικές, τέχνες για κέρδη… τέχνες οι οποίες διαθέτουν τις μετοχές τους στην διεθνή οικονομία. Και ουδείς αμφιβάλλει για την ποιότητα. Ουδείς αμφισβητεί τους δημιουργούς!”
Η ποίηση είναι η μόνη που δεν είναι μια τέχνη-επάγγελμα! “Πώς γίνεται και καμιά εταιρεία δεν έγινε ποτέ χορηγός για την έκδοση ενός βιβλίου ποιημάτων;” διερωτάται πάλι ο Ζαφειρίου.
Πολύ σωστή η παρατήρηση. Και η έκπληξη. Όπως είναι σωστό και το ερώτημά του (που είναι μαζί και μια απάντηση): “τελικά ίσως έτσι να είναι καλύτερα;” και πράγματι δεν μπορούμε να μην αναλογιστούμε ότι η ποίηση όντας μη “επαγγελματοποιημένη”, ίσως μπόρεσε να διατηρήσει, σε αυτά τα τελευταία τριάντα αργυρώνητα χρόνια, την εκφραστική της αυτονομία, την δική της ελευθερία συνείδησης και προστασία από μολύνσεις και συμβιβασμούς για το υλικό όφελος. Και ίσως ακόμη, σε τελευταία ανάλυση, δεν πειράζει που δεν υπάρχουν ποιητές σταρ ή με μια ακολουθία από φανς! Πιστεύω πως η ποίηση είναι η μοναδική τέχνη που δεν ανέχεται περιορισμούς οφειλόμενους σε οικονομικές πιέσεις ή συμφέροντα, έστω και αν αυτό ζημιώνει την ζωντανή παρουσία της στην καθημερινή επικαιρότητα.
Εν τέλει, επιστρέφοντας στο αντικείμενό μας, δοθέντων των προαναφερόμενων, ακόμη κι αν η ιδιότητα του “ιδιωτικού οράματος” η οποία αποδόθηκε στη γενιά του ’80 αντανακλά σε γενικό κανόνα μια τάση που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε, σίγουρα τουλάχιστον στα αρχικά της στάδια των πρώτων 15 ετών, αλλά και μεταγενέστερα με ποικίλες διαβαθμίσεις, ο ορισμός που νομίζω θα της ταίριαζε καλύτερα και καλύτερα συνάδει στα δημιουργικά της χαρακτηριστικά θα μπορούσε να είναι “γενιά του ελεύθερου στοχασμού” – ένας ορισμός ο οποίος όχι μόνο υποδηλώνει την ανεξαρτησία από προηγούμενους λογοτεχνικο-θεματικούς δεσμούς, αλλά και την πλήρη γλωσσική χειραφέτηση και την δυνατότητα μιας γόνιμης πολυμορφίας μέσα από τις πιο διαφορετικές ποιητικές εμπειρίες και μέσω της εξερεύνησης των εσωτάτων δομών των ώστε να πραγματοποιούνται καινούριες εκβάσεις και πρακτικά αποτελέσματα.
Η γενιά του ’80 είναι πλούσια σε ζυμώσεις, παραλλαγές όχι στο θέμα αλλά στα θέματα, προοπτικά κάτοπτρα που ως τώρα παρήγαγαν σημαντικές πιστοποιήσεις αξίας και κατευθυντήριες γραμμές νέων δοκιμών και νέων προβολών στο άπειρο της ποίησης».
Απόσπασμα από το Η ποίηση στην Ελλάδα σήμερα. Η γενιά του ‘80, εκδ. Fermenti, Ρώμη 2007
Email:
sa.crescenzio@gmail.com